Naše práce nás velmi baví a jedním z důvodů, proč tomu tak je, je její rozmanitost (občas by jí mohlo být i méně!). U nás se opravdu nepřetržitě něco děje a občas až absurdně znějící požadavky jsou u nás na denním pořádku. Ještě se za ty roky ani jednou nestalo, že by celý obchodní případ proběhl stejně, jako některý z předchozích. Vždy je vyžadována naše kreativita, důvtip i pokročilé kombinatorické dovednosti, abychom dokázali konkrétní požadavky naplnit. Každý dovoz má totiž své specifické znaky.
V případě dovozu Audi A3 e-tron to celé bylo o to výživnější, že jsme kombinovali 2 vozy při jednom dovozu. To ale není to nejdůležitější, o čem jsem chtěl psát.

Ta specifická a komická část spočívala již v zadání, požadavek totiž zněl: Dovoz Audi A3 e-tron z Vechta (poblíž holandských hranic), cílové určení vozu je Malta. Ne, že by snad budoucí majitel měl v plánu s vozem jezdit někde po stavbách, ale vůz měl být dovezen z Německa do Brna, registrován zde na českou pobočku a poté odvezen na ostrov Malta, ha! To je dost zajímavá představa, zvláště, když se zamýšlíte nad pohnutkami pro koupi A3 za cenu A6 😊 Po diskuzi s klientem Alessandrem jsem však musel uznat, že na „hrkání“ sem a tam po Maltě (po tom ostrově 😃) je tento vůz naprosto dokonalým způsobem, jak se přepravovat s minimálními náklady a s notnou dávkou výjimečné image. Dokonce i když občas Alessandro vyrazí na Sicílii, tak to díky hybridnímu pohonu (a pochopitelně lodní přepravě) hravě zvládne 😊
Volba e-tronu je pro tohoto klienta o to logičtější, že téměř vždy se jedná o přejezdy do 20 km vzdálenosti a tak by se mohla nabízet i myšlenka, že do benzínového 1.4 TFSI 110kW by snad ani nemusel tankovat, natož v něm měnit olej (pokud tedy opomenu předepsané servisní intervaly). Vůz totiž zvládne až 40 km čistě na elektrický pohon, což je pro požadavky Alessandra nadmíru dostatečná hodnota. Navíc mu nahrává i fakt, že na Maltě vůz nebude vystavován nízkým teplotám, které mají pro většinu běžných hybridních vozů nebo elektromobilů fatální vliv na dojezd.

Osobně jsem však s vozem na Maltě nejezdil, ale v chladném počasí okolo 9°C jej převážel z Vechta do zhruba 230 km vzdáleného města Braunschweig na již čekající odtahový vůz. Vyrazil jsem neslyšně z vyhřáté předávací místnosti Audi Klöker, po pár kilometrech na okresní silnici jsem se připojil na dálnici a v klidu se rozjížděl na zhruba 130 km/h, stále čistě na elektrický pohon se 75kW k dispozici. Velmi tichý projev vozu i na 18“ kolech je na řadu A3 nevídaný, zvláště na sametové německé dálnici, kde jsem měl dojem, že je vůz i přes výraznou tuhost nastavení podvozku dokonce velmi komfortní.
Co však zasáhlo mě, jako člověka, který neochvějně velmi poctivě každý vůz zahřívá na provozní teplotu, rovnou do srdce, byl moment připojení spalovacího motoru po asi 30 km jízdy (který se celou dobu jen vezl) zrovna při dálničním stoupání a potřebě akcelerovat. Ticho prořízl bolestný výkřik benzínové „jednačtyřky“, která ze svého spánku skočila rovnou na 5.000 ot/min, aby podala požadovaný výkon… O šetrnosti tedy nemůže být ani řeč. Z testovacího pohledu by mohlo být zajímavé tento proces opakovat každý den po dobu dvou let a zjistit, zda by se spalovací motor této doby vůbec dožil. Já jsem však okamžitě zpomalil a klidnou devadesátkou motor nechal dostatečně prohřát, než jsem vyzkoušel jeho dynamiku. Naprosto chápu, že primárním cílem konstruktérů je sladit koncepci hybridního pohonu, což se jim podařilo opravdu mimořádně skvěle. Přesto sekundární pocity nás „citlivek“ při jízdě by možná mohly hrát trochu roli…ale to bychom mohli diskutovat i systémy jako Start/Stop nebo např. DPF filtry, které si razí cestu i do benzínových motorizací. To je však jiný příběh.

Co hodnotím na A3 e-tron jako zajímavé, je určitě možnost jet a) čistě na elektřinu (EV), b) v kombinaci elektro a spalovacího motoru (Hybrid), c) pouze pomocí spalovacího motoru (Battery Hold) při plánu šetřit EV mód na příjezd do města, kde spotřeba je nejvyšší.
Navíc je pozoruhodné spojení hybridního pohonu a dvouspojkové převodovky, jejíž součástí elektromotor je, a to mezi dvouhmotovým setrvačníkem a spojkami. To je zcela mimo běžný rámec uvažování a jedná se o unikátní řešení.

Audi A3 e-tron je výjimečný a originální automobil, který svým majitelům nabízí exkluzivitu a další možnosti, jak svůj vůz pohánět. A je skvělý pocit jej řídit i objevovat jak z pohledu vynikajících jízdních, tak motorických vlastností. O čem to určitě není, je ekonomická úspora (i když spotřeba je nízká), to prodejní cena vozu jasně určuje.
Je to proto, že konstruktéři jsou tohoto počinu technicky schopni a zejména proto, že vám imponuje ten pocit A3 e-tron řídit.

Zdravím na Maltu 😉

Aleš Blahůšek, DovezuAuto.cz

#Audi #A3 #etron #hybrid #DovezuAuto