Po zkušenosti s Teslou S, která velmi překvapila zejména podáním výkonu, byť se jednalo o “slabší” výkonovou verzi 380 koní, se konečně spolu s klientem Pavlem dostávám do evropské “dokončovací” továrny Tesla Motors v Tilburgu, NL, vyzvednout nový vůz Tesla X 100 D.

Ceremonie byla vtipná a hezká, tentokrát se “The Great Moment” podařil jak se patří a bylo to o to milejší, že jsme v Tilburgu přistáli 26.12., tedy těsně po Vánocích, ale stále za vánoční atmosféry. Pavel tedy měl hezky prodloužené Vánoce a já také, protože to je opravdu zážitek, který nestačíte hltat. Jsem za to vděčný.

Už po vstupu do továrny je znát ona výjimečnost, která se okolo této značky vznáší a osobně velmi ctím Elona Muska za přenesení zcela nového uvažování do každého centimetru jeho automobilů, které jistě v mnoha ohledech zbortily předsudky zarytých majitelů automobilů se spalovacími motory. Je to úplně jiná kolej, jiný svět…a kašlu na to, jak ho kdo v médiích špiní, čeká na chybu a zejména kašlu na jeho ekonomiku nebo chování na burze, zajímá mě výsledek snahy vyrobit skvělý elektromobil.

Nehovoříme o dokonalosti, to vůbec, pouze o diametrálně jiné představě, jak by moderní automobil měl vypadat, jak by se měl chovat a co by svému majiteli měl přinášet. A přitom je to tak jednoduché…
Malá hloupost, ale proč by vám automobil při příchodu nemohl sám otevřít dveře? Mohl, že?
V ten moment máte úplně jiný pocit, že s vámi vůz komunikuje a není jen kusem plechu. Kromě přední kapoty totiž můžete elektricky ovládat všechny dveře.

Stejně jako např. interakce vozu s řidičem formou X´Mas módu, kdy vám vůz předvede skvělou světelnou, zvukovou a pohybovou show, že budete bradu tahat po zemi údivem a s vámi všichni okolo. Tímto chováním vštěpuje Tesla X do mysli majitele, že má skutečně výjimečný automobil, který chce být ještě více součástí jeho života.

Tesla X je inteligentní automobil s celou řadou sofistikovaných “fíčurek” typu zadních dveří Falcon Wings nebo inovovaného autonomního asistenta řízení ve spojení s kamerovým systémem, hlídající prostor okolo automobilu. Ve výbavě nechybí Full LED světlomety, vzduchový podvozek, vůz má dva zavazadlové prostory.

A jak se s ním jezdí?
Na vzduchovém podvozku a mírného zvukového projevu obou elektromotorů vnímáte svět pouze z dáli. Pouze když sešlápnete plyn na podlahu, lze zřetelně slyšet, jak silnice “okusuje” pneumatiky ve snaze protáčet všechna čtyři kola, přenášející obrovský výkon 525 koní… i když se musím přiznat, že mi podání výkonu v modelu S přišlo ještě o něco více sugestivní. Má to však na svědomí hmotnost, drobeček X totiž váží přibližně 2,6 tuny.
I však přes tuto hodnotu se pohybuje s noblesou a zrychluje tak, že v běžném provozu moc konkurence nenaleznete.
Tesla X však není o sprintech, ale o všestrannosti. Má oproti modelu S standardně zabudované tažné zařízení, které nahrává širšímu využití, ať už jen na převoz kol nebo většího nákladu/karavanu.

A dojezd? To přece každého zajímá…
Plně nabité baterie lze ostrým jízdním stylem a honičkami po dálnici “vyšťavit” již za 200 km, ale s rozumným chováním podle předpisů lze přesáhnout rádius 400 km (výrobce uvádí přibližně až 550 km). Tedy při jízdním mixu by se uživatel měl vždy dostat okolo 350 km jako bezpečné hodnoty, se kterou již lze pracovat.
V Německu na téměř každých 90 km Supercharger dělá z jízdy Teslou bezproblémový způsob, jak zdarma cestovat a v ČR se již situace také mnohem posunula. I u nás již vyrostlo mnoho nabíjecích stanic, jestli se nepletu, tak máme v Praze a u Humpolce Superchargery, kde se nabijete přibližně do 30 minut do doporučovaných 80% kapacity.

A že je drahá? Je a není.
Když si totiž koupíte např. novou, dobře vybavenou Audi Q7, budete ji 5 let užívat (PHM, servisy), vezmete k tomu v potaz výrazný pokles ceny, sečtete a podtrhnete, tak vám z toho vyjde to, co mně. Ekonomicky vyhraje Tesla.
Nepadá totiž zdaleka tak na ceně a jezdí téměř zdarma.

Tesla a elektromobily všeobecně vyjadřují jiný životní styl a každý si k němu musí svůj postoj najít sám. Já pouze podotýkám, že je to jiný svět, než si dokážete představit a mně imponuje 

Je to budoucnost? Nechme se překvapit…

Aleš Blahůšek, DovezuAuto.cz

#Tesla #X #100D #DovezuAuto